– Dette er veldig spennende, en ny utfordring innenfor idretten jeg drevet med sjøl siden ’94, sier Julie Løw Sandtorv, som fortsatt spiller aktivt for Bønes.
– Jeg ser på det som en mulighet til å bidra med å få basket mer på kartet, for det fortjener idretten vår, sier 39-åringen, som Salgs- og Reklameforeningen i Bergen kåret til «Årets unge selgerforbilde» i 2018 da hun arbeidet som salgssjef for Nordic Choice-hotellene i Norges for tiden ledende basketby.
– Stillinga jeg har fått nå omfatter alt jeg har elska å jobbe med, fastslår Marius Holmgren.
Han overtar som markeds- og arrangementsansvarlig etter Sjur Dyb Berg, som går over i annen jobb og har sin siste arbeidsdag i NBBF 27. april.
– Stort potensial
45-åringen har vært markedskoordinator i Vestby Storsenter i fem år, har drevet egen musikkfestival i Vestby og er juniornorgesmester i håndball for Follo – og har Vålerenga-tatovering og er trofast tilhenger.
– Jeg har aldri jobbet i et særforbund før, men syns det er passelig størrelse på organisasjonen og samtidig triggende å vite at det ligger et stort potensial der. Jeg søkte jo på sponsorkonsulentstillingen Julie fikk, men fikk i stedet sjansen til å overta Sjurs jobb som markeds- og arrangementsansvarlig som er midt i blinken for meg, sier Holmgren.
– Avhengig av markedsinntekter
NBBFs generalsekretær Espen A. Johansen har store forventninger til Julie Løw Sandtorv og Marius Holmgren.
– Det er to personer med bred erfaring fra salgsarbeid, spennende fordi de kommer fra andre bransjer og begge med godt nettverk. Marius med solid event- og arrangementsbakgrunn, Julie som spesielt fremoverlent og uredd person. Jeg tror personligheten hennes skal passe veldig bra i sponsorkonsulentstillingen, sier Johansen.
– Vi opplever økt medieoppmerksomhet, vi har stor medlemsvekst og flere som følger med på oss. Vi har en EM-satsing for menn som gir oss et stort markedspotensial. Vi må gripe fatt i momentumet som er nå, for vi er jo ikke omfattet av Olympiatoppens toppidrettsmidler og derfor avhengig av markedsinntekter, forklarer generalsekretæren.
– Vi klarer ikke å satse godt nok til å hevde oss hvis vi ikke får inn eksterne midler, presiserer han.
Vil lære av svenskene
Johansen og flere i NBBF-ledelsen var i fjor høst på besøk i Svenska Basketbollförbundet i Stockholm, for å se hva svenskene har gjort for å løfte seg som de har gjort de siste årene.
– Vi fikk forklart hvor de var for 15 år sida, det er litt der vi er nå. De gjorde grep og valgte å bruke penger på marked for å få inn penger. Det har vært en suksess, og ga oss inspirasjon og troen på at det er en vei å gå, understreker han.
Har doblet markedsinntektene
– Sjur Dyb Berg begynte hos oss i september 2020 og har løftet markedsarbeidsarbeidet vårt og doblet markedsinntektene våre. Vi har fått ny avtale med TV 2 og vi har fått inn hovedsponsor for landslag, Tripletex.
– Sjurs stilling som Marius nå overtar er en blanding av markedsutvikling, grafisk arbeid og salg. Det handler om produktutvikling, men 60-70 prosent om å få inn penger. Med sponsorkonsulenten i Julie har vi en 100 prosent stilling der vi kan jobbe med sponsorer, få inn midler og pleie samarbeidspartnere. Det er det stort behov for, sier generalsekretæren.
– BLNO som markedsprodukt og ny ligasponsor står også høyt på prioriteringslisten og er noe Julie og Marius skal jobbe med i tiden fremover, legger han til.
Fullsatte haller, men har tapt penger
Julie Løw Sandtorv og Marius Holmgren har egentlig bare tida og veien fram til de to EM-kvalifiseringskampene på hjemmebane i juli og august. Motstander og eksakte datoer er ennå ikke klare, det trekkes og settes opp av FIBA første uka i mai.
NBBF har tapt penger på hjemmelandskampene hittil, til tross for høye tilskuertall.
– Det er jo ikke bærekraftig over særlig lang tid. Vi må få ned kostnadene på logistikk og det praktiske rundt arrangementet, understreker Holmgren.
– Så må vi bruke penger på det som er gode investeringer både på disse og på kommende arrangementer.
– Har veldig troen
Sandtorv vil ha sin arbeidsplass på Region Vests kontor på Brann stadion, men har vært gjennom to uker i forbundets lokaler i Idrettens Hus på Ullevål stadion og blitt kjent både med arbeidsrutiner og kolleger.
Nå er både hun og Marius Holmgren oppsatt på å komme i gang med kundemøter med potensielle nye samarbeidspartnere og sponsorer.
– Det er om å gjøre å få oversikt så fort som mulig, få laget oss system og rutiner og komme i gang med de gode samtalene, presiserer 39-åringen.
Hun ser fram til samarbeidet med Holmgren.
– Det blir gøy å jobbe sammen, vi tenker veldig likt og kan spille på hverandres styrker og erfaringer. Jeg har veldig troen, sier Julie Løw Sandtorv.
– Jeg skal jo sitte i Bergen, men vil nok være en del her i Oslo også og forhåpentlig ikke så mye på kontoret, men helst ute i samtaler.
– Bruke penger for å tjene penger
De to nyansatte vil også få anledning til å reise til Stockholm og besøke det svenske basketballforbundet.
– Der kan vi lære litt. Og det ser man går igjen mange steder, at man satser på å bruke penger for å tjene penger, sier Marius Holmgren.
– Det er lurt å ta de grepene og utnytte momentet med vekst og stadig mer omtale. Det at man klarer å selge 4500 billetter på Jordal og 2500 i Nordstrand Arena er et godt tegn på interesse. Utfordringen blir å spre den interessen enda bredere, understreker han.
Mye å skryte av
Julie Løw Sandtorv er opptatt av å få fram andre positive historier om norsk basket.
– Ting utenom landslag også, som 3x3 fengsel, Inklu-Basket, rullestol, Hop Stars, den store medlemsøkningen. Alt dette må vi skryte av og fortelle om, fastslår sponsorkonsulenten.
Espen A. Johansen håper at norsk basket om få år skal være mer bærekraftig enn i dag.
I dag må også spillerne på de norske U-landslagene betale egenandeler for å delta på samlinger og turneringer, for at lagene skal kunne finansieres.
– Svenskene gikk fra å tape penger på landskampene til å tjene penger. Og spillerne på lagene deres måtte også betale, nå betaler de ikke i det hele tatt. Det er dit vi ønsker å komme, fastslår NBBFs generalsekretær.